Bedrijven / Partners


Helpt u mee technisch talent voor de toekomst te ontdekken en te ontwikkelen?


Wat vragen wij van u?
Zoals u ziet hebben de scholen zelf al veel geregeld, maar voor een cruciaal onderdeel van het technasiumonderwijs – een uitdagende projectopdracht – hebben we u nodig. Veel bedrijven en instellingen doen al mee, maar door het groeiend aantal leerlingen dat voor het technasium kiest en de komst van nieuwe technasia zijn extra enthousiaste opdrachtgevers uiterst welkom.

Allereerst vragen we de opdrachtgever om in gesprek met de leerlingen op zoek te gaan naar een mogelijke opdracht: een oplossing voor een reëel probleem. Binnen het technasium noemen we dit een “Stinkende Casus”. Deze moet helder beschreven zijn en de opdrachtgever moet eigenaar van het probleem zijn. Het kan dan gaan om een onderzoeks- of een ontwerpopdracht. Het onderwerp van de opdracht is binnen het expertise-gebied van de opdrachtgever. In de meeste gevallen bezoeken de leerlingen het bedrijf of instituut van de opdrachtgever. Daarbij wordt ook meer verteld over het bedrijf, de specifieke taken en beroepsgroepen.
Wat vragen wij qua tijd van u? Een medewerker die in totaal circa acht uur per project beschikbaar is voor het meedenken over een realistische en relevante projectopdracht, een bedrijfsbezoek, een tussentijdse evaluatie en de eindbeoordeling. Projecten duren circa acht schoolweken in de onderbouw en een half schooljaar in de hogere klassen.

Wat levert het u op?

U toont zich een betrokken ondernemer die graag een bijdrage wil leveren aan de versterking van de innovatie- en concurrentiekracht van de technische sector in Nederland. De eindexamenkandidaten op het technasium van nu zijn de onderzoekers en ontwerpers van morgen. Ook voor uw bedrijf. Dat is de lange termijn. Op de korte termijn kunnen de projectopdrachten tot nieuwe inzichten leiden. Enerzijds leert de ervaring dat het voor uw eigen medewerkers verhelderend werkt om de eigen activiteiten op een begrijpelijke manier uit te leggen. Anderzijds zullen onze leerlingen u – niet gehinderd door gebruikelijke conventies – verrassen met onconventionele resultaten, die het uitgangspunt kunnen vormen voor nieuwe ideeën. Het is meer dan een leeropdracht, er worden echt resultaten geboekt!